Valencia Notícies

Aprovat l'estatut de l'Agència Tributària Valenciana per a modernitzar la gestió i lluitar contra el frau

En la roda de premsa posterior al ple del Consell, la vicepresidenta de l'executiu valencià, Mónica Oltra, ha explicat que aquest nou organisme "permetrà millorar l'ajuda i assistència al contribuent per al compliment de les seues obligacions tributàries, assumir la seua pròpia recaptació executiva i ser més operatius en la prevenció i lluita contra el frau fiscal".

L'objectiu és que l'Agència Tributària Valenciana puga aconseguir l'autonomia i independència funcionals que li permeten assumir funcions tributàries fins a hui delegades en altres Administracions o col·laboradors tributaris i que, de moment, no era possible realitzar de forma directa per part de l'administració autonòmica.

Per a açò, el nou estatut potencia els seus departaments estructurals, en particular els de informàtica i assumptes generals i pressupostaris, per a dotar-los de recursos humans amb una adequada especialització professional.

La finalitat és que progressivament puga assumir-se, de forma directa, la realització de la totalitat de funcions que conformen l'aplicació dels tributs cedits i propis. Així mateix, es reforçarà el departament de recaptació amb l'objectiu d'assumir la recaptació executiva pròpia, actualment encomanada a l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT).

A més, podrà també assumir-se la recaptació executiva dels ens municipals de la Comunitat Valenciana que vullguen subscriure convenis amb l'Agència. Uns altres dels objectius són el reforç de la inspecció per a augmentar la lluita contra el frau fiscal.

L'Estatut també crea l'equip de Comunicació i Relacions Institucionals, com a unitat administrativa encarregada de les relacions ordinàries de l'Agència amb el Ministeri d'Hisenda, amb l'AEAT o amb altres administracions autonòmiques, diputacions o ajuntaments. Així mateix, aquest equip serà l'interlocutor amb el Jurat Economicoadministratiu, el TEAR (Tribunals Econòmic-Administratiu Regional de la Comunitat Valenciana), el TEAC (Tribunal Econòmic Administratiu Central) i els tribunals de justícia.

ESTRUCTURA

L'Agència Tributària Valenciana s'estructurarà en una subdirecció general de la qual dependran cinc departaments: Departament de Gestió Tributària, Departament d'Inspecció Tributària, Departament de Recaptació, Departament d'Informàtica, Departament de Valoració.

En concret, el Departament de Gestió Tributària s'encarregarà de l'estudi, disseny i programació d'actuacions i procediments de gestió tributària, de la planificació i coordinació de l'assistència i de la formulació de propostes normatives, mentre que el Departament d'Inspecció Tributària elaborarà el pla d'actuacions inspectores i s'encarregarà de les actuacions de comprovació i investigació, de l'aprovació dels actes administratius de liquidació tributària i de la tramitació d'expedients de delicte fiscal, entre uns altres.

El Departament de Recaptació tindrà competència sobre la iniciació d'expedients sancionadors i la imposició de sancions, la prestació d'assistència i coordinació del funcionament d'unitats administratives o la defensa dels drets de cobrament de la hisenda pública valenciana, mentre que al Departament d'Informàtica Tributària li correspon coordinar el sistema de l'atenció a l'usuari dels departaments de l'Agència en matèria de tecnologies de la informació i la comunicació.

També serà el competent per a la gestió, manteniment i administració del material informàtic que conforma el lloc de treball, tant en la part de maquinari com de programari. Així mateix, es farà càrrec del manteniment de les bases de dades de contribuents i obligacions tributàries i al desenvolupament i manteniment d'aplicacions.

Finalment, el Departament de Valoració serà l'encàrrec de comprovar els valors a efectes fiscals, de prestar el servei d'informació amb caràcter previ a l'adquisició o transmissió de béns immobles, així com d'emetre els acords previs de valoració quan siguen sol·licitats pels contribuents.

loading...